mandag den 1. februar 2016

Barndommens land analyse

Barndommens land
Benny Andersen 1981
Digtsamlingen "oven visse vande"
Sang


Indhold

Digtet drejer sig om at være barn og at være lille ´´Verden er ny for dit øje´´ ´´De må bøje sig ned til dig´´
at man nemt kommer til skade som barn (4 strofe)
Man bliver voksen til sidst når man har været barn ´´Nu er jeg en mand´´
og man skal opføre sig pænt over for børn så de kan få en god og spænende barndom.
En spændt og glad stemning på hvad der kommer til at ske i ens liv ´´Verden er stor´´
´´solen er varm´´
først bliver der fortalt noget om verden er ny og folk er meget høje så bliver der fortalt noget om noget dyr og dyrene er flinke og venlige så noget med man kan blive solbrændt og man skal lade være med at drille hvepse og bier og man skal passe på at slå sig men hvis man slår sig skal det nok gå og man får plaster på og verden og rigtig stor og at man bliver træt og skal sove og man ender med at blive voksen.

Fortæller
fortælleren er 3 person undtagen i sidste strofe hvor det er jeg fortæller
det er en ydre synsvinkel, det er det fordi vi ikke høre noget hvad nogen tænker eller føler
fortælleren er venlig strofe 4 vers 1-3 ´´Kom - lad mig puste på skrammen´´
voksen og en mand ´´nu er jeg en mand´´
og han kan godt li børn det kan ses her ´´sov, min ven´´ og her ´´men du intet at frygte ingen skal mishandle dig´´ og her ´´kom – lad mig puste på skrammen´´


Form

Der er 6 linjer i alle stroferne, Digtet har bundet form.
digtet står i koloner og der er 7 koloner i hver, de 5 står under hinanden og de 2 sidste står under hinanden, formen passer godt til indholdet i digtet.

Lyd

Digtet har parrim i alle stroferne og versene ´´Barndommens land. Tidens mælketand.´´ og ´´ Kom - lad mig puste på skrammen. Vi skal ha lappet dig sammen.´´
digtet har en rolig og fredfyldt rytme, der er også allitterationer ´´du dit´´ og ´´plaster på´´

Der er også assonans i digtet ´´Kilder på min tå.´´
rytmen passer rigtig godt til indholdet fordi at det er en stille rytme og teksten handler om barndommen.

Sprog

Der er punktummer i næsten alle versene, der er besjælinger i digtet ´´tidens mælketand´´
og der er samlinger i digtet ´´græsset er så højt som et fugle fløjt´´
´´Slog du dit ben på en kampesten´´ hvordan kan man slå sit ben på en kampesten? Kampesten er heller ikke et ord man bruger så meget mere det er et gammelt ord.

Digtets helhed

Digtets tema er barndommen, problemerne med at man bliver voksen til sidst, budskabet i teksten er at det er bedst at være barn fordi der er alting nyt og spænede for en og man oplever en masse ting man ikke har prøvet før, og at man skal være søde ved børn så de får en god barndom.

Min vurdering af digtet er at indholdet passer rigtig godt sammen med de mange rim der er i digtet og det passer godt til den stille rytme teksten udtrykker sit tema rigtig godt.

Jeg synes selv digtet er rigtig godt fordi det er så mange rim i teksten og et godt tema og indholdet passer rigtig godt til temaet.

4 kommentarer: